Wat is scouting

Ruim 90.000 jongens en meisjes in ons land zijn lid van Scouting. Samen met zo’n 30.000 kaderleden vormen zij de grootste jeugd- en jongerenvereniging van Nederland. Er zijn in Nederland 1.300 lokale Scoutinggroepen. Wereldwijd zijn er 32 miljoen Scouts in meer dan 160 landen.

Een afwisselende en plezierige vrijetijdsbesteding, dat is wat Scouting te bieden heeft.

Maar Scouting is meer: naarmate je als jeugdlid ouder wordt en je langer bij Scouting bent, neemt je zelfstandigheid toe; de begeleiding kan daardoor dus afnemen.

Iedereen kan meedoen met Scouting. Geloof, ras, huidskleur, handicap, vluchteling of seksuele voorkeur, het maakt niet uit, Scouting staat open voor iedereen.

De Scouting indeling op leeftijd
5 tot 7 jaar: Bevers
7 tot 11 jaar: Welpen, Cobra’s, Shanti’s
10 tot 15 jaar: Verkenners, Gidsen
14 tot 17 jaar: Explorers
17 jaar en ouder: Pivo’s, leiding, bestuur, Plus-Scouts

Ontstaan

Het programma dat Scouting biedt, is gebaseerd op de ideeën van de Engelsman Baden-Powell. Hij bedacht het Scoutingspel aan het begin van de 20e eeuw. Door er voortdurend een eigentijdse draai aan te geven, wordt Scouting steeds aantrekkelijker. Steeds meer jongens en meisjes in Nederland worden lid van een Scoutinggroep. Dat betekent dat Scouting aanslaat!
Scouting Nederland is in 1973 ontstaan door de samenvoeging van twee jongens- en twee meisjesorganisaties. Deze samenvoeging kwam voort uit de wens naar betere samenwerking en om de terugloop van leden een halt toe te roepen. Het ledental is vanaf 1985 enorm gestegen.

Organisatie

Ruim 1300 groepen door heel Nederland zijn aangesloten bij Scouting Nederland. Gemiddeld 30 groepen vormen een Scoutingregio. Daarvan zijn er nu 48 in ons land. Het beleid van de vereniging wordt vastgesteld door de Landelijke raad, zeg maar ‘het parlement’ van Scouting. Het Bestuur van Scouting Nederland is verantwoordelijk voor de beleidsvoorbereiding en de -uitvoering. Het maakt daarbij gebruik van de medewerkers van het Landelijk servicecentrum.

Activiteiten

Een Scoutinggroep organiseert veel activiteiten voor haar leden. Deze activiteiten zijn vaak gericht op de samenleving.
Scouting Nederland probeert een actuele invulling te geven aan de maatschappelijke betrokkenheid. Als onderdeel van dit project nemen groepen deel aan activiteiten als het bouwen van een vluchtelingendorp, samenwerken en samenspelen met asielzoekerskinderen, het schoonmaken van natuurgebieden of het deelnemen aan uitwisselingsprogramma’s met groepen in het buitenland.

Wereld Jamboree

Eens in de vier jaar vindt ergens een Wereld Jamboree plaats. Steeds in een ander land, steeds in een ander werelddeel. In de zomer van 1995 heeft Scouting Nederland de Wereld Jamboree georganiseerd. Scouting Nederland is een partnership aangegaan met de South African Scouts Association en de Girl Guides Association South Africa en met Junak, de Scout and Guide Association in the Czech Republic. Aan een overeenkomst met de Slowaakse Scoutingvereniging wordt gewerkt.

ScoutShop

Voor alle leden is er de eigen Scoutshop. Natuurlijk is hier niet alleen alle Scoutingkleding te koop. De Scoutshop heeft ook een uitgebreid assortiment Scoutingartikelen zoals kampeermaterialen, kompassen en vlaggen.